canon1 canon1 .

canon1

میکروفون بی سیم

میکروفون بی سیم
امروزه یکی از وسایل ضروری که برای تولید محتوای مناسب و با کیفیت به آن نیاز دارید میکروفون است. با پیشرفت تکنولوژی میکروفون های بی سیم یا بلوتوثی جای میکروفون های سیم دار را به دلایل مزایای بالای خود کم کم اشغال کرده اند.

دیگر خبری از آن همه سیم و کابل دست و پا گیر که باعث مزاحمت کار شما یا حواس پرتی بیننده شود و یا خراب شدن سیم و خطرات ناشی از آن و حتی زشت شدن صحنه اجرا از شلوغی سیم های زیاد نیست تنها با استفاده از امواج الکتریکی به سهولت کار خود را انجام میدهند و در نتیجه باعث افزایش تمرکز شما روی محتوای خود میشود.

میکروفون بی سیم را میتوانید در هر شرایط و برای هر محتوایی استفاده  کنید و آزادانه و بدون هیچ محدودیت حرکتی به اجرای خود بپردازید. در واقع یک سیستم بی سیم برای مجریان، در صحنه ی تئاتر که نیاز به مخفی بودن سیم و دیده نشدن آن میباشد، سالن های همایش و آمفی تئاتر، استادیوم ورزشی، هنرمندان و کسانی که در سفر در حال تهیه محتوا هستند، مکان های مذهبی، آموزشی و….بسیار ضروری است و بدون وجود آن تقریبا غیر ممکن است! همچنین میکروفون های بی سیم کیفیت صدای بالایی دارند و بسیار مقرون به صرفه میباشند.

میکروفون های بی سیم از دو بخش اصلی فرستنده و گیرنده تشکیل شده اند.

فرستنده: سیگنال های صوتی دریافت شده از میکروفون را به سیگنال رادیویی تبدیل میکنند. قدرت سیگنال رادیویی تابع مقررات داخلی هر کشور است و مسافتی که سیگنال می تواند به طور موثر حرکت کند بستگی به شرایط از 30 تا 300 متر است.

گیرنده: سیگنال های رادیویی را از فرستنده دریافت و آن را به سیگنال صوتی تبدیل می‌کند و سپس به سیستم انتقال می‌دهد. گیرنده میکروفون بی سیم معمولا نزدیک یک کنسول صوتی قرار دارد و خروجی گیرنده از طریق کابل XLR به ورودی میکروفون کنسول صوتی متصل میشود.

فاصله فرستنده از گیرنده تأثیر عمده ای بر نسبت سیگنال به نویز یک سیستم بی سیم دارد. وقتی فرستنده از گیرنده دورتر می شود ، نسبت سیگنال به نویز کلی با ضعیف شدن سیگنال فرستنده کوچکتر می شود (بدتر می شود).

میکروفون های بی سیم چگونه کار میکنند؟

_ میکروفون های بی سیم سیگنال های خروجی خود را از طریق فرستنده های داخلی خود ارسال می‌کنند. فرستنده سیگنال میکروفون را به سیگنال حامل کد میکند و آن حامل را به صورت بی سیم به گیرنده منتقل می کند،سپس گیرنده سیگنال اصلی ورودی میکروفون متصل را رمز گشایی می‌کند.

امواج صوتی باعث لرزش دیافراگم میکروفون میشود. سیگنال الکتریکی که از طریق ارتعاش دیافراگم تولید میشود ممکن است قبل از خروجی در میکروفون تقویت شود.

مزایای میکروفون بی سیم:

بزرگترین و اصلی ترین مزیت آن آزادی حرکت است. کاربر درگیر کابل نمیشود و میکروفون به جای کابل سیگنال های صوتی را از طریق امواج منتقل میکند همچنین سبک دست  و در حمل و نقل بسیار راحت میباشند.

معایب میکروفون بی سیم:

به دلیل عمر کم باتری، زمان کارکرد آن ها محدود میباشد و اگر کاربر میکروفون را از محدوده ی مشخص خارج کند ممکن است قطع شود و کار نکند. همچنین در برخی موارد ممکن است با سایر تجهیزات رادیویی یا میکروفون های دیگر تداخل پیدا کند.

سیستم های بی سیم به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: سیستم بی سیم دستی و سیستم بی سیم Body Pack

در میکروفون دستی، فرستنده به انتهای دسته خود میکروفون متصل است و میکروفون بی سیم هم مانند نوع سیم دار مدل های داینامیک و کندانسر دارند. بدنه میکروفون بی سیم دستی بزرگتر از نوع سیمی آن می باشد زیرا فرستنده های داخلی نیازمند باتری هستند و باتری نیازمند فضای فیزیکی است.

در میکروفون های بی سیم  دستی حرفه ای در صورت آسیب دیدن کپسول میکروفون میتوانید در عرض چند ثانیه آن را تعویض کنید که یکی از مزایای آن به شمار میرود.

نوع body pack آن  باتری و فرستنده را در خود جای داده و به کمربند، لباس متصل می‌شود و یا اگر نوازنده هستید در لبه گیتار خود می توانید آن را نصب کنید. همچنین کیفیت صدای بالایی دارند و برای اجراهای زنده یا سخنرانی گزینه ی بسیار مناسبی میباشند.

در زمان خرید میکروفون بی سیم کدام پهنای باند را انتخاب کنیم؟ UHF یا VHF؟

سیستم های بی سیم VHF در محدوده 174 تا 216 مگا هرتز و سیستم های UHF در محدوده 470 تا 805 مگا هرتز عمل میکنند. به طور کلی سیستم های UHF از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و به دلیل داشتن محدوده فرستنده بیشتر و تداخل کمتر با امواج تلویزیونی بسیار محبوب هستند. البته این راهم باید بدانید که هر سیستم UHF لزوما دارای قدرت بیشتری نسبت به VHF نمیباشد.

 

در زمان خرید میکروفون بی سیم به فرکانس عملکرد آن دقت کنید، به ویژه مدل هایی که امکان تغییر کانال فرکانسی را ندارند و باید از بین چند گزینه فرکانس مناسب محتوا و موقعیت مکانی خود را انتخاب کند.همچنین توجه کنید که فرکانس انتخابی با فرکانس سیستم های بی سیم دیگری که در آن محل وجود دارد متفاوت باشد.

صفحه نمایش :

صفحه نمایش در میکروفون بی سیم برای آگاهی از شرایط آن یک نکته مهم است.هر چه صفحه نمایش روشن تر و بزرگتر در واقع خواناتر باشد کمک بیشتری در طول اجرا برای هرعملکرد و تنظیم آن میکند. در صفحه نمایش ویژگی هایی مانند قدرت سیگنال، میزان باتری،کانال مورد استفاده را نشان می‌دهد.

به دلیل اختلاف قیمت زیاد برخی مدل های میکروفون بی سیم ممکن است هنگام خرید این سوال برایتان پیش آید که آیا باید حتما نوع گران آن را خریداری کنید؟

به طور معمول سیستم هایی که قیمت بالاتری دارند کیفیت مطلوب تری نیز از خود ارائه میدهند اما اگر میکروفون بی سیم را برای محیطی میخواهید که تداخل امواج در آنجا زیاد نیست و به دامنه فرکانسی بزرگی نیاز ندارید سیستم های متوسط و ارزان قیمت هم نیاز شما را برطرف میکنند.

یکی از بهترین برند های میکروفون بی سیم که با تنوع زیاد خود برای هر کاربردی مناسب میباشد برند Sennheiser است. میکروفون های این برند بسیار قابل اطمینان بوده و صدای بی نظیری دارند و همچنین منعطف پذیر میباشند.

برند های RODE, DG, MiPro و SHURE نیز گزینه های مناسبی میباشند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۵:۴۹ توسط:ارش اذر موضوع: نظرات (0)